Refusjon av mellomlegg til kjeveortopedisk behandling
Siden 1. juli 2019 har man hatt utfordringer på Rikshospitalet i forhold til kapasiteten vedrørende kjeveortopedisk behandling. Mange pasienter med LKG ble henvist ut til private kjeveortopeder rundt om i landet.
Dette første til betydelige kostnader (mellomlegg) for pasienter som skapte mye frustrasjon blant pasienter og foresatte.
Rikshospitalet (OUS) i samarbeid med Haukeland universitetssykehus (HUS) har besluttet at pasienter som har egne kostnader/mellomlegg skal få denne kostnaden tilbakebetalt fra OUS og HUS. Dette er en midlertidig løsning i påvente av en prosess med et helt nytt refusjonssystem for pasienter med spalte.
Vedrørende mellomlegg/kostnader som løper fra nå, må behandlende kjeveortoped sende sitt krav enten til HUS eller OUS.
Allerede innbetalte utgifter fra 1. juli 2019 skal pasienter få tilbakebetalt fra HUS/OUS.
Pasientene må selv ordne dette tilbakebetalingskravet og sende dette henholdsvis til adressene vist nedenfor:
For pasienter tilhørende Bergen/HUS sendes faktura til:
Haukeland Universitetssykehus
Helse Bergen HF
PB 1400
5021 Bergen
For pasienter tilhørende Oslo/OUS sendes faktura til:
Oslo universitetssykehus HF
Regnskap Inngående faktura
Postboks 4950, Nydalen
0424 Oslo
Plastikkirurgisk avdeling
Spesifisert faktura må merkes med bestillingsnummer 620202